Mobiliteitstoets of MOBER? Hoe beoordeel ik de mobiliteitseffecten van mijn plan/project?

 

Aanschuiven, stallen, parkeren, laden, lossen... We komen allemaal dagelijks in aanraking met mobiliteit. Niet onlogisch dat heel wat projecten dus baat hebben bij een toetsing rond mobiliteit. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Bij Profex bieden we een oplossing op maat!

MOBER-plicht

De Vlaamse regelgeving verplicht een MOBER of Mobiliteitseffectenrapport van zodra volgende ondergrenzen worden overschreden:

  • Het bouwen van minstens 250 woongelegenheden
  • Het aanleggen van 200 parkeerplaatsen
    • Of het aanleggen van extra parkeerplaatsen waardoor een veelvoud van 200 plaatsen wordt overschreden;
  • Het bouwen van gebouwen of gebouwcomplexen met een totale bruto-vloeroppervlakte van tenminste
    • 7.500 m² voor handel, horeca, kantoorfuncties
    • 15.000 m² industrie en bedrijvigheid
    • Of een kleiner project waardoor de totale oppervlakte (oud+nieuw) de bovenstaande drempelwaardes overschrijdt.

Bij gemengde projecten is de gewogen totaalsom doorslaggevend.

Mobiliteitseffecten

Binnen een MOBER onderzoeken we de mobiliteitseffecten van een plan of project. We definiëren de randvoorwaarden die de realisatie van het plan of project mogelijk maken op vlak van mobiliteit. We kijken daarbij naar de impact op o.a. de verkeersafwikkeling, de parkeerbalans, de verkeersleefbaarheid, verkeersveiligheid en de toegankelijkheid. Voor elk van deze thema’s suggereren we verbeterende maatregelen, in overleg met onze klanten. 

ik heb een mobiliteitstudie nodig

Mobiliteitstoets

Een mobiliteitstoets kan worden beschouwd als de vereenvoudigde versie van een MOBER. Onze mobiliteitstoetsen zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Vlaamse Overheid, maar bieden meer onderbouwing en objectiveren de mobiliteitseffecten waar mogelijk.

Let op: Verschillende steden en gemeenten hanteren eveneens ondergrenzen voor de opmaak van een mobiliteitstoets. Het gaat doorgaans over ontwikkelingen van middelgrote schaal, maar met een duidelijke verkeers- of parkeervraag.

Mobiliteitsnota

Een mobiliteitsnota vormt het kleinere, minder gestandaardiseerde broertje van de MOBER en mobiliteitstoets. Zo bieden we de mogelijkheid om meer nadruk te leggen op bepaalde beoordelingscriteria en/of in te spelen op bepaalde projectspecifieke eigenschappen. De mobiliteitsnota zorgt ervoor dat er voldoende aandacht wordt besteed aan mobiliteit, ook voor projecten waar geen verplichtingen van toepassing zijn.

Heb jij een mobiliteitseffectenstudie nodig of zie je dit als meerwaarde voor uw dossier? Neem dan contact op met Profex. 

Contacteer ons