Aanschuiven, stallen, parkeren, laden, lossen... We komen allemaal dagelijks in aanraking met mobiliteit. Niet onlogisch dat heel wat projecten dus baat hebben bij een toetsing rond mobiliteit. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Bij Profex bieden we een oplossing op maat!
De Vlaamse regelgeving verplicht een MOBER of Mobiliteitseffectenrapport van zodra volgende ondergrenzen worden overschreden:
Bij gemengde projecten is de gewogen totaalsom doorslaggevend.
Binnen een MOBER onderzoeken we de mobiliteitseffecten van een plan of project. We definiëren de randvoorwaarden die de realisatie van het plan of project mogelijk maken op vlak van mobiliteit. We kijken daarbij naar de impact op o.a. de verkeersafwikkeling, de parkeerbalans, de verkeersleefbaarheid, verkeersveiligheid en de toegankelijkheid. Voor elk van deze thema’s suggereren we verbeterende maatregelen, in overleg met onze klanten.
ik heb een mobiliteitstudie nodig
Een mobiliteitstoets kan worden beschouwd als de vereenvoudigde versie van een MOBER. Onze mobiliteitstoetsen zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Vlaamse Overheid, maar bieden meer onderbouwing en objectiveren de mobiliteitseffecten waar mogelijk.
Let op: Verschillende steden en gemeenten hanteren eveneens ondergrenzen voor de opmaak van een mobiliteitstoets. Het gaat doorgaans over ontwikkelingen van middelgrote schaal, maar met een duidelijke verkeers- of parkeervraag.
Een mobiliteitsnota vormt het kleinere, minder gestandaardiseerde broertje van de MOBER en mobiliteitstoets. Zo bieden we de mogelijkheid om meer nadruk te leggen op bepaalde beoordelingscriteria en/of in te spelen op bepaalde projectspecifieke eigenschappen. De mobiliteitsnota zorgt ervoor dat er voldoende aandacht wordt besteed aan mobiliteit, ook voor projecten waar geen verplichtingen van toepassing zijn.
Heb jij een mobiliteitseffectenstudie nodig of zie je dit als meerwaarde voor uw dossier? Neem dan contact op met Profex.
Contacteer ons