Elektrisch rijden zit in de lift, en dat vraagt om een aangepaste infrastructuur. Om die transitie te ondersteunen, legt het Energiebesluit een aantal verplichtingen op. Vanaf 1 januari 2025 moeten niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen minimaal twee laadpunten voorzien.
De Vlaamse overheid wil vermijden dat parkeerterreinen telkens opnieuw worden opengebroken voor de installatie van laadinfrastructuur. Daarom wordt er proactief voorzien in voorzieningen bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties.
De regelgeving rond laadinfrastructuur is al even van kracht:
Een renovatie waarbij meer dan 25% van de bouwschil van een gebouw of parkeergebouw wordt aangepakt, wordt beschouwd als een ingrijpende renovatie in het kader van elektromobiliteit.
De verplichting gaat over de voorbereiding van de installatie van laadpalen:
❗ Voorzie dus wachtbuizen of goten zodat latere installatie mogelijk is, zonder ingrijpende breekwerken.
Niet-residentiële gebouwen (bedrijven, winkels, …)
Bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie met meer dan 10 parkeerplaatsen:
Opgelet: ook bestaande gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten vanaf 2025 twee laadpunten voorzien, zelfs zonder renovatie of omgevingsvergunning.
Residentiële gebouwen (woongebouwen)
Let op: een oprit geldt niet als parkeerplaats, maar als toegangsweg.
Een geldig laadpunt:
De bevoegde minister kan bijkomende technische eisen opleggen.
Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen enkel voor dat deel van de werken dat verband houdt met laadinfrastructuur, en zolang die kost maximaal 7% van de totale renovatiekost bedraagt.
Onze experten helpen je graag bij het interpreteren van de regelgeving, de juiste keuzes voor laadinfrastructuur en de integratie van laadpalen in je (ver)bouwproject. Neem gerust contact met ons op voor begeleiding op maat.