Verplichte laadinfrastructuur: wat verandert er vanaf 2025?

 

Elektrisch rijden zit in de lift, en dat vraagt om een aangepaste infrastructuur. Om die transitie te ondersteunen, legt het Energiebesluit een aantal verplichtingen op. Vanaf 1 januari 2025 moeten niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen minimaal twee laadpunten voorzien.

Waarom deze verplichting?

De Vlaamse overheid wil vermijden dat parkeerterreinen telkens opnieuw worden opengebroken voor de installatie van laadinfrastructuur. Daarom wordt er proactief voorzien in voorzieningen bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties.

Sinds wanneer gelden deze regels?

De regelgeving rond laadinfrastructuur is al even van kracht:

  • Sinds 11 maart 2021 bij:
    • Nieuwbouwprojecten
    • Ingrijpende renovaties van bestaande gebouwen
  • Sinds 1 januari 2025 geldt er een bijkomende verplichting voor bestaande niet-residentiële gebouwen met een groot parkeerterrein.

Wat valt onder een ingrijpende renovatie?

Een renovatie waarbij meer dan 25% van de bouwschil van een gebouw of parkeergebouw wordt aangepakt, wordt beschouwd als een ingrijpende renovatie in het kader van elektromobiliteit.

Wat wordt precies bedoeld met laadinfrastructuur?

De verplichting gaat over de voorbereiding van de installatie van laadpalen:

  • Er moeten minstens leidingen of goten voor elektrische kabels aanwezig zijn.
  • De installatie van bekabeling of laadpalen is nog niet verplicht.

Voorzie dus wachtbuizen of goten zodat latere installatie mogelijk is, zonder ingrijpende breekwerken.

Voor wie gelden de verplichtingen?

Niet-residentiële gebouwen (bedrijven, winkels, …)

Bij nieuwbouw of ingrijpende renovatie met meer dan 10 parkeerplaatsen:

  • Minstens 2 laadpunten
  • Infrastructuur voor minstens 1 op 4 parkeerplaatsen

Opgelet: ook bestaande gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten vanaf 2025 twee laadpunten voorzien, zelfs zonder renovatie of omgevingsvergunning.

 

Residentiële gebouwen (woongebouwen)

  • Nieuwbouw vanaf 11 maart 2021 met 2 of meer parkeerplaatsen: ➝ infrastructuur verplicht op elke parkeerplaats
  • Ingrijpende renovatie van bestaande woongebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen: ➝ dezelfde verplichtingen als bij nieuwbouw

Let op: een oprit geldt niet als parkeerplaats, maar als toegangsweg.

Wat telt als parkeerterrein?

  • Zowel binnen- als naastgelegen parkeerterreinen
  • Ook privatieve of beperkt toegankelijke parkings (bv. enkel overdag)
  • Parkings van appartementsgebouwen (ook met individuele eigenaars) tellen als één geheel
  • Zijn er meerdere terreinen op één site? Dan gelden de regels per terrein afzonderlijk

Technische vereisten voor laadpunten

Een geldig laadpunt:

  • Levert een vermogen groter dan 3,7 kW (meer dan een standaard stopcontact)
  • Is uitgerust met één van deze connectoren:
    • Type 2 (AC) – volgens norm EN62196-2
    • Combo 2 (DC) – volgens norm EN62196-3

De bevoegde minister kan bijkomende technische eisen opleggen.

Kostprijsbeperking bij renovaties

Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen enkel voor dat deel van de werken dat verband houdt met laadinfrastructuur, en zolang die kost maximaal 7% van de totale renovatiekost bedraagt.

Vragen of advies nodig?

Onze experten helpen je graag bij het interpreteren van de regelgeving, de juiste keuzes voor laadinfrastructuur en de integratie van laadpalen in je (ver)bouwproject. Neem gerust contact met ons op voor begeleiding op maat.