Sorteerverplichting voor keukenafval en etensresten

Sinds 2021 moesten al heel wat bedrijven (zoals horeca, zorginstellingen, …) verplicht keukenafval en etensresten sorteren. Vanaf januari 2024 geldt deze verplichting voor alle bedrijven, ongeacht of er eten geserveerd wordt of niet.

Hoe begin ik daar nu aan?

Sorteren bij bedrijven is verplicht en bij een inspectie riskeer je een boete. Hierbij enkele stappen die je kan ondernemen om deze verplichting binnen jouw bedrijf in te voeren. 

  • Neem contact op met jouw gemeente of met jouw private inzamelaar voor een geschikte afzet- of rolcontainer om uw keukenafval en etensresten in te verzamelen. 

  • Bekijk ook welke inzamelfrequentie meest tegemoetkomt aan de hoeveelheden keukenafval die je produceert. 

  • Zorg voor goede afvalbakken op de werkplek, in de eetplaats en de keuken waarin jouw mensen hun keukenafval en etensresten kunnen gooien. Neem hiervoor contact op met jouw inzamelaar of uw gemeente, of koop zelf afvalbakken.

  • Informeer en communiceer naar personeel: zorg ervoor dat u duidelijk uitlegt aan het personeel dat u start met dit sorteerproject en geef bij de containers duidelijk aan wat er al dan niet in de container past.

  • Het is ook belangrijk dat de verantwoordelijke voor het leegmaken van de afvalbakken op de hoogte is van de veranderingen inzake afval sorteren. Bespreek deze verandering met de betrokken medewerkers en zorg ervoor dat hij/zij zeer goed weet in welke container de zakken/bakken met etensresten en keukenafval mogen.





PARTAGER CE MESSAGE:

Projets récents